Het Juridisch Loket
Als u de hulp van een advocaat wil inschakelen kunt u bij het Juridisch Loket terecht voor een doorverwijzing naar een advocaat. Het Juridisch Loket verwijst u dan naar een bepaalde advocaat door, maar u kunt ook vragen om verwijzing naar een advocaat van eigen keuze, bijvoorbeeld omdat u al contact met deze advocaat heeft gehad of omdat iemand u deze advocaat heeft aangeraden. Deze schriftelijke doorverwijzing heet officieel een diagnosedocument.
Hoewel een dergelijke doorverwijzing niet vereist is om voor een toevoeging in aanmerking te komen, is deze in een aantal zaken wel vereist om voor een korting van € 53 op de eigen bijdrage in aanmerking te komen. Het gaat daarbij hoofdzakelijk om zuivere advieszaken en zaken waarin een bezwaarprocedure moet worden gevoerd. In de overige zaken wordt deze korting op uw eigen bijdrage automatisch toegepast.
Voor het verstrekken van een diagnosedocument dient u persoonlijk contact met het Juridisch Loket op te nemen. Dit kan telefonisch maar ook door er persoonlijk langs te gaan. Er kan dan ook geen diagnosedocument via e-mail worden aangevraagd.
Als u bij het Juridisch Loket persoonlijk langs wil gaan dient u vooraf telefonisch een afspraak te maken. Slechts tijdens het inloopspreekuur kunt u zonder afspraak langs komen, maar hiervoor gelden zeer beperkte tijden.